torsdag 12. juli 2012

Overaskelse på en torsdag

Av og til, på en helt vanlig torsdag, skjer det hyggelige ting som får en til å tenke at det ble egentlig en helt spesiell torsdag. I dag ble en slik dag, torsdag altså. Ikke så mye fordi jeg dro og kjøpte nytt bord og stoler til stua, eller fordi det ble med en ny tavmiker eller en ny kaffemaskin i handlekurven heller. Men fordi mennesker en ikke kjenner så godt viser sin medmenneskelighet og hjelpsomhet uten spor av baktanker. Dette gledet meg i dag. Først masse hjelp fra Luz og hennes familie, med oversettelser og brevskriverier til spanske kontorer.Så takk til dem for godt vennskap. Og så, helt plutselig, banker Wenche Elisabeth, en nabo, på døren og sier hun har et dikt hun ville gi meg. Hun visste ikke opphavet til diktet, kanskje du vet det kanskje? Så takk til Elisabeth, for god avsluttning på en etterhvert helt spesiell torsdag.




                                                    
Kjærlighet til en elefant

Jeg hørte jegerkorpsene langt borte
to vokaler drysset stille ned
Månemannen skiftet nettopp skjorte
en flamingo seilte bort i fred
Jeg lå i gjørmehullet mitt ved stranden
og øvet meg på multiplikasjon
da så jeg deg ta støvbad på savannen
midt inne blandt en grå og stolt nasjon

Hvis jeg var bare halvparten så liten
og du var bare halvparten så stor
og ikke stakk frem snabelen hele tiden
så var jeg ingen skam for far og mor
Men min prinssesse vil du alltid være
en hes og mystisk sangerinne av blues
Du drømmer om en sirkuskarriere
der ingen flere palmeblader må snus.

Du er den største blandt elefanter!
Jeg fulgte etter deg til Timbuktu
om jungelen stod tett på alle kanter
oh det var tusen gode grunner til å snu
Jeg ville viftet vekk hver sint morquito
og dusjet deg med stjernestøv og sand
Kjærlight for meg er bare vi to
i plattfot dans i nattsavannens land

Jeg vet du har en frier i Mombasa
med støttenner som solen smir i gull
Han er av en mer fornem rase
og snakker asperant og slår hjul
Hvis du blir med han vil jeg sørge lenge
og gjemme meg på elvas mudderbudd
Vi flodhester har sjelden vakker stemme,
men når vi synger, finnes det en grunn

Ønsker alle der ute en god helg, måtte kjærligheten komme frem fra mudderbanken.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar