tirsdag 7. august 2012

En sommer i solen og høsten i møte



Da er en sommer i solen over, og på veien hjem møtte vi regnværet i Danmark, siden har det ikke forlatt oss. blir ikke akkurat glad av slikt, men men.
Mange erfaringer rikere går vi nå høsten i møte. Guttene som er fulle av opplevelser fra en måneds tur i Alaska har stadig historier å komme med. Mange bilder skal ned til litt færre bilder, og til og med en bok som sønnen i huset skal skrive.Blir nok fremdelses mye alaskasnakk selv om selve turen er over. Med over 500 kg laks på kroken er det nok ikke fisk som står øverst på menyen i høst. Ei heller Bjørnehistorier blir like spennende nå, 3 meter unna uten stor dramatikk er årsaken.


 Huset og hestene sto ikke alene i sommer, Ann-Helen og Marius styrte heimen med stø hånd. Med vannlekasje som ble oppdaget 2 dager før vi dro ble det en slitsom sak å lage mat da kjøkkenet ble montert ned av forsikrigsselskapet--- og siden har ingen sett dem.
Så erfaringer blir man stadig klokere av, på godt og vondt. Blir nok noen måneder før vi har kjøkken igjen ja.


Delfinen restaurant ble vårt samlingssted i sommer, nabo og velkjent. Her har vi etter hvert fått gode venner, og med gode naboer og venner ellers blir det nesten vårt hjem. Utrolig takknemlig for all hjelp vi fikk fra Luz, Ove og Melena når strømmen uteble, reddet faktisk ferien vår. Det som har gjort mest inntrykk på monaoglisa er et kultursjokk av de heller sjeldne. Jeg jobber stadig med å forstå hendelsen, bruker min erfaring fra YFU og mitt utvekslingsår hvor jeg lærte at andre kulturer er like mye riktig som vår. Denne sliter jeg med. Vi var vitne til at en mann døde på trappa inn til naboblokka, de jobbet lenge for å berge liv, men desverre greide de ikke det. Personale fra to sykebiler dro fra stedet, etterlot seg den døde kroppen på trappa. Der lå han i 5 timer!!!!! Og de som ellers bodde i blokka tråkket over kroppen på tur ut og inn hele dagen. Jeg må si jeg ble målløs, er det fremdeles. Men slik er det i Spania.

Nå venter UNO Hamar og Rosenberg Kopi på meg. Og, for ikke å glemme, mitt neste prosjekt - Tanzania. Så de neste innleggene vil nok i stor grad handle om prosjekt YES Kilimanjaro. I oktober reiser jeg, dette blir utvilsomt ett av mine livs opplevelser - snakker om lærdom for livet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar