torsdag 21. juni 2012

Nok et skoleår er over

Endelig, sommerferien kom med sol og varme, vi gleder oss stort over dette. ja, over solen og varmen mener jeg. Og litt over at det er skolefri i noen uker. Men, og det er et stort men, det er nok mor og far som er mest glad for det, enklere å komme av sted til jobb på morgenkvisten når det kun er en selv som skal av gårde tenker jeg. For poden, iallefall den minste, er ikke spesiellt opptatt av skolefri.

                                 
Fyllte 11 siste skoledag, med kake i sekken og kjole på, var veien lett å løpe. For jenta er glad i å gå til skolen hun. Hun forteller villig vekk om historier lærer Audun forteller, eller forklarer nøye innviklede "formler" lærer Matte har brukt noen dager på å få inn. Hun øver villig vekk på tyske setninger lært fra Sabine i fall hun får brukt for dem på vår vei gjennom Tyskland til uka, viser stolt frem årets silkebøker, forklarer enkle ting som for mor og far er nærmest latinsk og er allerede i gang med å lese om Egypt, for det er ett av hovedtemaene i 6. klasse, altså om et par mnd.


Broren kom hjem etter siste skoledag i 1.videregående, elekstro, og fortalte at han var den eneste eleven som tok læreren i hånda og ønsket god sommer. Han var litt forbauset. Jeg takket meg selv nok en gang for at jeg tok et aktivt valg for mine barns skolehverdag, at jeg valgte rett skole, At mine barn har lært at en lærer ikke bare er en plagsom type, men et menneske som gjør en innsats for at netopp elevene skal få den kunnskapen de trenger for å utvikle seg til å bli det beste de kan bli. Må tilføye at han er den eneste eleven i den klassen som kommer fra Steinerskolen.
Sukk, jeg skulle vært denne billen tenker jeg, de har jo ingen bekymringer, lever opp mot sitt opptimale potensiale og er atpåtil ganske kjekk å se på. Men når det er sagt, akkurat i dag, 2 dager før jeg overlater butikken til mine gode hjelpere og setter kursen mot Spania, er jeg ganske nær mitt optimale potensiale også:)
Så om alle krefter står meg bi, vil jeg klare å finne meg et nett på min reise gjennom Europa, skrive noen ord og legge inn noen bilder fra turen, vil denne sommeren blir det beste den kan bli.

3 kommentarer:

  1. Alle gode krefter står deg nok bi, kjære Mona, fordi du tiltrekker deg dem med dine positive tanker og ord :) Gratulerer med vel avsluttede skoleår for de to kjekke "studentene"! Hvor ofte har jeg ikke ønsket at vi hadde Steiner-alternativet her på våre trakter... Heldige barn med vettuge foreldre hos dere ;) Ønsker dere alle god reise, og verdens beste sommer!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det. Du kan jo starte en skole selv, det gjorde vi. Og nå som a Erna er i farta, er det mulig det blir lettere med friskoler igjen vet du. God dag til deg og dine

      Slett
  2. Så vanvittig deilig å høre at det finnes elever på vgs som ikke er uoppdragne!
    Og 11-åringer som er genuint interessert i det de lærer om på skola syntes jeg er helt fantastisk! Jeg vet lite om steinerskolen, men valgte å gå sisteåret på vgs privat og den offentlig skolen kunne ha lært utrolig mye fra andre!

    Jeg håper dere får en fantastisk sommer og fine turer!

    SvarSlett